ייפוי כוח מתמשך

 

 

ביום 11.4.2017, נכנס לתוקף פרק 2 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות תשכ"ב – 1962, וביום 20.4.2017, פורסמו תקנות הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (ייפוי כח מתמשך, הנחיות מקדימות לאפוטרופוס, ומסמך הבעת רצון) תשע"ז – 2017.

התיקון לחוק מציע, שתי אפשרויות חדשות שמטרתן לסייע לאדם המתקשה לנהל את ענייניו בכוחות עצמו, לבחור על פי רצונו בדרך המתאימה ביותר לרצונו, לצרכיו וליכולותיו:

  • חתימה על ייפוי כוח מתמשך – יאפשר לאדם לתכנן את עתידו (רכושי, רפואי או אישי) ולמנות מיופה כוח מטעמו שיהיה מוסמך לפעול בשמו בעתיד, כשלא יוכל עוד לקבל החלטות בעצמו.  
  • מינוי תומך בקבלת החלטות – יאפשר לאדם לקבל החלטות בעצמו תוך קבלת סיוע וליווי של אדם אחר בתהליך קבלתן, בכל תחום שיבחר (הסדר זה יכנס לתוקף במהלך שנת 2018 ).

משמעות התיקון לחוק הינה שהחל מהיום אין צורך שמינוי האפוטרופוס לאדם הזקוק לכך יעשה רק כאשר מצבו הידרדר (והוא עצמו לא יכול להביע את דעתו מי ישמש כאפוטרופוס עבורו ומי יקבל החלטות במקומו), אלא אדם יוכל לקבוע ולהחליט בעודו כשיר לכך, מי מבין קרוביו יקבל ממנו ייפוי כוח מתמשך.

 חתימה על ייפוי כוח מתמשך מאפשרת למייפה הכוח שליטה, קביעה ותכנון מוקדם בכל הקשור למינוי האדם שידאג לאינטרסים שלו, ולאופן בו יתקבלו החלטות וקביעות הנוגעות לחייו. זאת, הן בפן הרפואי והן בפן הרכושי.

 ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמגן עליכם כאשר לא תוכלו לקבל החלטות עבור עצמכם :

  • כתוצאה מזקנה
  • כתוצאה מתאונה
  • כתוצאה ממחלה

מצבי חוסר כשירות אינם קשורים רק למחלות הזקנה והם עלולים להופיע גם במפתיע וללא הכנה מוקדמת כמו במקרים של תאונה, שבץ, סיבוכים בהליכים רפואיים ועוד. תיקון לחוק הכשרות המשפטית מאפשר לכל אדם לקבוע מי יהיה מיופה הכוח שידאג לענייניו אם מצבו הרפואי או השכלי לא יאפשר לו לקבל החלטות.

היתרונות בחתימה על ייפוי כוח מתמשך

  • קבלת החלטות משמעותיות
  • בחירת טיפול רפואי
  • מניעת מריבות במשפחה
  • ניהול הכספים
  • תכנון אורח חיים בתוך הבית או במסגרת אחרות

 

את ייפוי הכוח המתמשך יש לערוך בפני עורך דין שהוסמך לכך במיוחד על ידי האפוטרופוס הכללי.

כבר כיום, ניתן יהיה להפקיד את "ייפוי הכוח המתמשך" במשרד המשפטים במאגר ייעודי שהוכן לשם כך אשר ינוהל אצל האפוטרופוס הכללי.

זאת ועוד, חתימה על ייפוי הכוח מאפשרת לאדם לבחור בעצמו מי יהיה מיופה הכוח. כך נותרת השליטה בידיו של מייפה הכוח – שליטה שהייתה נשללת ממנו בהליך של מינוי אפוטרופוס על ידי בית המשפט.

סיכומו של דבר, ייפוי כוח מתמשך הוא שינוי מבורך הנותן בידי כל אדם את היכולת לבחור בעודו צלול וברצון מלא ומוחלט מי ידאג לאינטרסים שלו במצב שבו מסיבה כלשהי יבצר ממנו לעשות כן. עו"ד אלון ברוך מחזיק בהסמכה מטעם האפוטרופוס הכללי לעריכת ייפוי כוח מתמשך. 

  

כמה עולה לערוך ייפוי כוח מתמשך?

במשרד עורך הדין אלון ברוך

העלות לערוך ייפוי כוח מתמשך נעה בין 5000-3000 ש"ח